lørdag 7. januar 2017

Å slenge seg på dypt vann...

Jeg rakk å kjøpe klippekort i svømmehallen samme lørdag som jeg fikk bruddet i albuen. 
Etter den novemberdagen har jeg altså ikke svømt. Jeg har blitt friskmeldt og fått masse skryt for hvor langt jeg har kommet i opptreningen, og har vel egentlig følt at dette går veien! Litt utålmodig av natur kanskje, vil noen si, men jeg hadde altså planlagt en skihelg neste uke. 
Det ville ikke fastlegen min ha noe av og ba meg vente noen uker med å gå på ski (makan..), men jeg kunne få lov til å svømme! Hurra!

Så i dag, med is på veien og perfekte skiforhold for de som kan gå på ski, skulle jeg legge inn en treningsøkt i svømmehallen.  Ankom grasiøst trippende på mine piggsko, og oppdaget at jeg hadde glemt klippekortet, men de tok bankkort også, så det løste seg.….

Deilig å innse at du kommer så sent at det verste kjøret har gitt seg, det ER faktisk en ledig dusj og alle ungene er roligere så sent på dagen. Og du blir ekstra stolt av deg selv når du har husket å ta med 10er, så du får låst garderobeskapet. Mulig vi kan ane en litt lav terskel på det med mestring her….

Lykkelig ute i svømmehallen, gjør man som alltid pleier, går ned den nærmeste trappen ved det dypeste. Jeg er liksom ikke så opptatt av å sprade blek og volumiøs rundt bassenget på denne tiden av året (sjelden ellers også, når jeg tenker meg om…). Vel nede i vannet slipper jeg trappen….. 


Armen har jo fungert bra, og jeg har «tørrsvømt» (er det i det hele tatt et ord?) med armene for å sjekke. Og trodde dette skulle gå strålende. Vel, nope….
Det kom noen rare gurglelyder på ved ned det dypet, før jeg fikk snudd meg på ryggen og svømt opp og bort til sikrere del av bassenget. Det gikk jo ikke helt som planlagt. Men jeg hadde jo tatt på meg svømmebriller og prøvde å se kuul ut, så forsiktig snudde jeg meg rundt og svømte bryst som en 100-åring. Real slow-mo.....Det gjorde vondt i albuen, og det dro i sener og muskler som jeg ikke hadde kjent på en stund. Tror jeg aldri har svømt sååå sakte med panikk i blikket før. I mellomtiden fosset de jævla speedo-hanene forbi og viste null hensyn…



Du vet den følelsen du har når du svømmer forbi noen og tenker at du er slett ikke så verst trent? Du har faktisk svømt forbi to-tre stykker og holder tritt med to andre? Den følelsen hadde ikke jeg i dag….jeg var hun som boostet selvtilliten til han på 78 og hun veldig overvektige på 65….

Jeg er helt sikker på at badevakten holdt et ekstra godt øye på meg også….og han virket lettet når jeg ga opp etter 8 lengder (…).  Åtte lengder…jaha…det kan ikke gå mer nedover enn det, tenkte jeg på vei inn i garderoben. Og rundet av SPA-oppholdet med litt badstu. Så sto jeg der da, utenfor skapet mitt, nypolert og flammete, med deilige øyne badet i klor og håret hang som tjafser mens jeg prøvde å åpne skapet. Det ville jo selvfølgelig ikke åpne seg. Men det har dere allerede skjønt, ikke sant?..


Etter noen desperate forsøk, og noen litt mindre desperate, etter skikkelig harde og noen veldig rolige ville altså det nusselige skapet ikke åpne seg. Jeg sto der naken i håndkleet og tenkte at jeg går f.. ikke ut i foajen og ber om hjelp….da blir jeg heller sittende å vente til de kommer å stenger!

Akkurat før du i desperasjon syns at det å velte skapet virker som en god ide (for kanskje du får lirket ut mobilen din som du selvfølgelig la nederst i bagen...) kommer den strenge finske badstu-damen (ikke spør…) bort og forteller smilende på svensk at jeg må snu nøkkelen…

Så da gjør jeg det. Nøkkelen passet da også…. OG skapet gikk opp. Rundet av oppholdet og gikk hjem. Sank ned i sofaen og kjente at DET er mitt trygge habitat….her blir jeg resten av kvelden. Ser hockeykampen til Theo på Mac ´en og skal heller vurdere ski neste helg…..
-hvis jeg får tilbake følelsen i albuen…




Dagens 10 Tips til svømmehallen:
1. Ta med klippekortet (eller ihvertfall bankkort).
2. Husk balsam (stalltips..)
3. Ta med mynt til skapet
4. Vær sikker på at du faktisk KAN svømme før du går på dypt vann (elementært...I know...)
5. La ikke gutta i speedo knekke selvtilliten din (de var en gang elendige svømmere de også..)
6. Vær mentalt forberedt på det aller meste når du går inn i badstuen
7. Gå forsiktig ut igjen etter en liten stund (eller bli der hvis alt er innafor..)
8. Test begge sider av garderobenøkkelen
9. Det er for sent å si fra hvor du er når du står naken i håndkleet
10. Ikke undervurder komfortsonen du opplever vel hjemme igjen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar