tirsdag 2. mai 2017

Rapport fra de urbane strøkene innafor....


Nå har vi altså bodd på innsiden av ring 2 (akkurat innafor vil jeg si..) i en måned. 
Det har vært litt rart å flytte fra Lørenskog, tross alt bodd der i 10 år - men samtidig har det vært veeeeldig godt å komme seg tilbake til urbane strøk igjen. Jeg skulle tross alt ALDRI  flytte ut av byen,  men ett eller annet skjedde etter det sosiologi-studiet i Steinkjer. Anyway…
Man har jo bodd litt her og der i mellomtiden, så det er kanskje naturlig at opplevelsen endrer seg? Den største forskjellen siden jeg bodde i byen sist er så banalt som bruk av apper. Ja, nettopp, apper. De på telefonen…
Nå har jeg lastet ned en haug av de, og som har gjort livet i byen ganske så lettvint. Bysykkel.no  for eksempel. Hvor lett det er å gå til et sykkelstativ og bare sykle til et annet sykkelstativ på andre siden av byen? ….også lærer man jo på den jæ… tunge måten at disse tegnene i appen betyr ledige sykler ELLER at stativet er fullt så du kan ikke sette sykkelen der.…Learning by living mao…
Også har du nabobil.no , stedet hvor du kan leie en privat bil rimelig, eller leie ut din egen bil. Og hvis du skal handle kan du bestille fra sofakroken på kolonial.no og de kjører det hjem til deg og opp trappa til døra faktisk! (De kjører selvsagt ikke opp trappen men det skjønte du…;-)) 

Eller hvis du er fysen kan du bestille ulik mat fra en mengde ulike restauranter -også kommer de på rosa sykler fra foodora.no (jeg tror han som syklet min mat var ny - eller utrent, for maten hadde blitt litt kald…. Men samme det! Vi har mulighetene!!  OG ENDA BEDRE:  du kan kjøpe mat som er til overs ved stengetider for en slikk og ingenting via  ToGoodToGo.no . Du aner ikke hva du får, men for 35 kr er du villig til å gamble for å si det sånn. X-antall kanelboller, rundstykker og brød som fyller opp fryseren, tror jeg jammen vi skal vente litt til neste gang. Ble litt revet med der et øyeblikk. Uansett mindre matsvinn og bedre samvittighet. Deretter slo Ruter.no til og ønsket oss velkommen til vår bydel, med en brosjyre i posten over hvilke godbiter man kan ta buss og trikk til i vårt område. Snakk om velkomst! :-) 
Til og med bikkja er happy. Det kryr av hunder her, og selvsagt har de egne luftegårder gjemt i nærområdet, i mellom bygårder og parker. Og de har selvsagt en egen Facebook-gruppe (men ingen app, som jeg har funnet ihvertfall). Men siden jeg tross alt er LITT old-school (det mye morsommere ordet for gammeldags..) velger jeg å gå turer både der og i parken UTEN å melde om det først….(ja da, jeg vet at det sjokkerer noen av dere - get over it…). Samtidig er det alltid en vennlig sjel i parken som kan ofre en bæsjepose også, hvis du dro avgårde i all hast og plutselig mangler. Vi deler alt her i byen. Til og med gresstusten utenfor her jeg bor, klemt i mellom enn barnehage og bygården min. Så fort solen skinner stormer de hit med hunder, teppe og piknikkurv.  Vi får dele på det gresset vi har :-) litt sånn AirBnb det også? 
For ikke å snakke om at kaffelukt, grill- og sommerlukt, deles sammen med uterestauranter og et yrende folkeliv. Du kan bare sitte å se på, så deler du litt av opplevelsene med alle som farter forbi eller rundt deg, rett og slett. 

Liker meg i byen jeg :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar