tirsdag 20. november 2012

No. 1 Champ...oh yeah!

-->
Jeg hadde tenkt lenge på hvordan jeg skulle komme på banen igjen og få schwung på bloggen. Jeg henger jo sykt etter og alle de gode ideene med alle de fantastiske intervjuene har ikke spasert ut fra hjernen min på egen hånd…dessverre….
Så fort så fort....
MEN jeg skipper alle unnskyldningene og alle (bort)forklaringer på hvorfor jeg henger etter og bare hopper i det....Inspirasjonen kom like kjapt som et skudd fra Zdeno Chara og skjedde på et usedvanlig lite spennende sted = vaskekjelleren….
Jeg vil med dette blogg-innlegget utdype min største beundring, takknemlighet og forståelse for alle sports-mammaer der ute. Aller nærmest min egen mamma selvfølgelig :-) som nå, etter utallige år og egne erfaringer, skal få den kudos hun fortjener. Årsak? Mengden skittentøy sportslige barn legger igjen etter lykkelige stunder med trening….

De aller fleste av oss ønsker ikke å sende ungen våre avgårde på trening med surt og allerede brukt treningstøy. Ishockey er heller intet unntak. Alt av tøy som brukes under utstyret lukter surt og må vaskes HVER gang. De som ikke opplever den herlige hockey-odøren med en viss frekvens rynker jo på nesa bare de kommer i en ishall. Tenk hva det lukter i bagen da! Jeg vet om en viss dame fra Manglerud Star som prøvde duftlys i utstyrsboden til podens hockeylag, uten videre hell (-men kred skal hun ha for bare å komme på ideen :-)). 

Det føles sånn...
Uansett; vi vasker og vasker og vasker….og kommer aldri til bunns i skittentøyskurven. Trikset er å vaske hver dag selvfølgelig, så det SER pent ut i hvert fall. Men er du presset på tid og har en uke full av kveldsaktiviteter så ryker du på en smell..og da begynner ungene å spørre etter ditt og datt og om ting de bare MÅ ha (og som ligger nederst, og ned dit har du ikke kommet på lenge…).  Mamma fikset det, og det var sjelden jeg manglet noe på treninger og kamper. Selv er jeg ikke så plettfri, dessverre…

Nytt utstyr lukter...nytt! :-) Og rent.....
Hvis ungene trener 7-9 ganger i uken (MINST +/- kamper) sier det seg selv at det blir en viss mengde vask av trøyer boxer, sokker+++…. Inkludert håndklær vil jeg muligens estimere med 6 vask i uken?…6 vask per uke i 52 uker (det trenes jo uansett om det er ferie og jeg har IKKE tatt med cuper, samlinger og camper) vil det bli 312 vaskemaskiner i året…På vaskepulveret står det 80 g per vask, så hvis man er så flink (og ikke tar det på feeling som jeg…) bruker man MINST 24 960 gram vaskepulver. Det er 25 kg i året det. Og kun i treningstøy. Så kjære Kiwi; her har dere en ny idé til rabattprodukt. Spander hver 3 kg vaskepulver…eller noe sånt. 
Ville blitt i godt humør hvis Kiwi vasket treningstøyet istedet..

Hvis vi samtidig skulle finne på å regne på antall timer brukt til å sortere, vaske, tørke, legge sammen og tiden det tar å finne sokkene som hører sammen (HATER det..), hver uke (og gjerne hver dag) er det egentlig utrolig at vi mammaer jobber 100 % i tillegg…hvordan rekker vi det liksom? Matpakker skal jo lages, annet tøy skal vaskes, middag skal på bordet, vi skal kjøre ungene hit og dit…og ja, kort sagt,
KUDOS til alle sportsmammaer! Og alle de lykkelige barna vi supportere med rent treningstøy!!
We are the NO. 1 CHAMP IN WASHING! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar